KEMBARA DESTINASI

SUKA MENGEMBARA & JALAN-JALAN CARI MAKAN

Wednesday 2 May 2012


DAY 3 - VIETNAM-CAI BE

Hari ni aku ambik day trip ke Cai Be.Follow agent yang sama ke Cu Chi Tunnel.Singgah berenti rehat kejab,nak ke tandas pun boleh.Tandas kat tepi highway ni semua duduk mencangkung tetapi amat bersih.Pic ni nampak bebenor aku kat vietnam.

Dah sampai ke jeti utk ke Cai Be.Get ready utk menaiki bot dlm masa 2 jam.



Cuba tengok byk bot nelayan.Mereka ni pendapatannya menangkap ikan la kot.Mereka tdur di dalam bot dan sekali tu aku ternampak seorang budak sedang  'melepaskan hajat' terus direct ke dlm sungai.Live sunggoh!!
Rumah2 di tepi sungai...

Bot aku naik lai besar dr bot ni...
Berenti seketika di kawasan apa ntah namanya.Kami dihidangkan air teh halia.
Cina ni rupanya org Malaysia gak.Peramah orangnya.Dia sedang cuba buat makanan depa la.Lupa lai apa namanya.Ish!!banyak sunggoh lupa.
Rupa sebenar kuih tadi..Ni proses pengeringan lak.Depa bagi try mkn tapi tak beraniii la.
Jackie adalah tour guide aku.Dia perasaan mukanya mcm Jackie Chan.Tapi bila tengok betul2,ada gak irasnya.
Berehat jab ye..Kalu nak minum teh pun boleh.
Aku tak beli apapun produk yg dijual di sini.Bagi aku,tempat ni sgt kotor dan byk anjing berkeliaran.Lagipun,perasaan was2 ada...
Ada berani???Suami aku berani pegang ular sawa tu.Aku??Faham-faham aje lah ye...
Signboard kat pulau.

Korang tengok cmne dia ni buat kuih or kerepek td.Ada selera ke nak mkn?Seronok tengok dia tunjuk bagaimana cara pop corn dibuat.Meletup2 bunyinya.

Bagi aku,view ni sgt cantek.
Berminat nak menginap kat homestay ni,bolehla contact ..
Nampak sedapkan ikan nii!Tapi aku dan suami tak makan coz was2 minyak menggorengnya adalah tidak halal.Terpaksa mkn roti dan pisang yg dibekal sahaja.Tengok depa mkn makin main berselera.Depa pakat tanya kami kenapa tak mkn..Aku hanya senyum sahaja dan kata dah kenyang.Lapar giler waktu trip ni coz makanan halal memang tak de langsung.Mkn pagi td pun hanya roti  dan sampai ke mlm barulah jumpa nasi kat muslim restoran.Next time,bungkus aje dan order ngan Basiroh yg aku citer kat entry lalu.
Nasi dan sup untuk vegetarian.Ni pun aku tak makan.Tahan jer la perut.Siap offer kat org lain.
Sebenannya Jackie ni minat sangat kat kasut suami aku.Jadi dia telek dan teliti coz dia nak tempah gak.Depa org vietnam ni trendy gak dlm berfesyen dan berteknologi.Waktu ni depa cukup teruja tengok Galaksi Note.Semua pakat tanya harga dan nak dtg Malaysia utk membelinya.
shazima76@blogspot

No comments: