KEMBARA DESTINASI

SUKA MENGEMBARA & JALAN-JALAN CARI MAKAN

Sunday 17 August 2014

Beijing 2013-Trip Bersama Rakan Kerja


Pada 26.5.2013 hingga 31.5.2013, aku bersama mr hubby dan 4 rakan sekerja serta bersama seorang kanak-kanak perempuan telah pun selamat mengembara di Beijing. Ini merupakan kali ke tiga aku membawa rakan sekerjaku mengembara ke luar negara. Sebelum ini ke Bandung, Vietnam dan kali ini ke Beijing, China pula. Syukur alhamdulillah,tercapai untuk menjejakkan kaki ke Beijing yang merupakan salah satu negara impianku untuk aku mengembara.

Ada pengalaman pahit dan manis sepanjang pengembaraan kami selama 6hari 5 malam. Yang paling aku BENCI pun ada, tetapi korang perlu membaca entry aku sampai habis barulah korang akan tau apa yang aku paling MENCIII bila aku mengembara ke Beijing ini.

Sebelum korang ingin melancong ke Beijing, korang perlu membuat permohonan China Visa. Aku telah memilih travel ejen Mangga Travel Muslim, jadi urusan permohonan visa, mereka yang akan menguruskannya. Kami cuma perlu sediakan dokumen yang diminta oleh travel ejen. Hanya perlu bagi pasport dan sekeping gambar berlatarbelakangkan warna biru.Kalu korang rajin, boleh jer memohon sendiri visa,tapi bila dah ada orang yang menguruskannya, elok biarkanlah mereka yang buat, tak gitu!

 Utk pengetahuan korang, aku memilih travel agent ini ketika Matta Fair di PWTC dengan harga pakej RM699.00 sahaja tidak termasuk tiket penerbangan. Murahlah weiii!! Tetapi rupanya ada udang sebalik mee dengan harga ground yang murah ini. Sabar ye, aku akan citer dalam entry seterusnya apa muslihat di sebaliknya.


Muka teruja nak ke Beijing tuu..Baru kat LCCT, dah terlebih excited pulak. Hihihi


Flight AirAsia X- D7 316, 1845/0050..Penerbangan yang mengambil masa lebih kurang 6 jam, alahai mesti penat duduk jer. Paling lama aku duduk dalam flight ialah semasa aku ke Mekah dulu, 8 jam lebih. Tidur jer lah sepanjang penerbangan. Lupa nak bawa novel, boleh juga layan membacanya.

Kami menginap di Xin Rundo Hotel. Bagi aku oklah, saiznya sederhana besar dan bersih biliknya. Persekitaran pun tenang. Maaf, terlupa ambil gambar dalam bilik. Berjalan kaki dalam masa beberapa minit pun dah sampai kat derek kedai-kedai baju, kedai kasut dan juga kedai makan.


27.05.2013 : Masa untuk makannnn...lapar sangat-sangat dah ni. Kami dah ready nak breafast.. Hari pertama excited nak tau menu apa. Hari-hari seterusnya mau tak lalu dan takde selera nak makan. Huhuhu




Di dalam mpv yang buat hari ini hanya memuatkan kami bertujuh sahaja. Mulai esok, akan tambah lagi satu keluarga seramai 4 orang lagi. Muka ceria yang tak sabar untuk mengembara ke destinasi pertama iaitu ke Qianmen Street untuk sesi bergambar. Pada jam 11 pagi, kami mula bertolak.


Bagi aku, Qianmen Street ini merupakan kawasan atau tempat membeli belah yang menarik. Aku suka akan design bangunan kedai-kedainya yang telah lama yang dibina sejak zaman dinasti Qing. Tempat ini happening, unik dan ramai pengunjung.







Terdapat kedai sutera, kedai teh, kasut dan juga pakaian. Kedai makan pun ada. Tetapi aku tidak mula lagi membeli belah, mungkin mood shopping belum datang. Hanya bergambar dan lepak perhatikan gelagat pengunjung. 



Yang paling aku suka ialah ada trem yang boleh membawa penumpang untuk ke jarak yang dekat. Menarik untuk sesi bergambar. Tapi gambar trem tu tak jumpa pula aku mencarinya. Aduss..





Korang nak rasa ke?? Boleh jer. Hihihi..




Selepas puas bergambar di sekitar Qianmen Commercial Street, ejen telah membawa kami minum teh. Kalu dikutkan tak termasuk dalam itinerary. Ermmmm..dalam hati dah rasa mesti kami kena paksa beli sesuatu nanti. Kami terPAKSA mendengar penerangan amoi ini tentang khasiat teh dan cara pembuatan serta cara menyediakannya.


Amoi ini telah dilatih dengan baik supaya dapat berkomunikasi dan bertutur dalam bahasa melayu indon. Seronok juga dengar demonstrasinya. Biasalah kat Beijing ini, selepas mendapat sesuatu pasti kita perlu keluarkan sesuatu pulak, DUIT ler. Aku membeli juga akhirnya teh yang berpuluh-puluh tahun dulu setelah puas kami dan bosannya aku dipujuk rayu agar membelinya sebagai ole-ole. Huhuhuhu...


Tengok mata aku pun sampai terpejam tak larat nak dibuka. Di dalam paper beg itulah, slimming tea yang telah 15 tahun diperap dengan harga 200 yuan. Sampai sekarang ini pun, masih belum habis slimming tea. Patut pun aku masih tak slim-slim lagi.



Muka kepenatan di hadapan hotel. Kami nak keluar cari makan untuk dinner. 




3 comments:

Jari Manis said...

JM datang sini heee
Aper..RM699?..murah tu..tapi ada yg x puas hati..ni yg x sabar nk baca sampai habis..Dulu JM pegi RM1000 all in mmg puas hati
Kedai Teh tu..mmg ...JM pun tergosa beli teg dorang untul nw minum x habis...dh le mahal...hohoh

Alaaa..b.ersambung lah pulak...caru nk tahu apa yg x best tu hikaa

kembara destinasi said...

JM!!!!Terima kasih dtg berkunjung.Teh tu takpekan walau dah lama kan, agaknya bilalah boleh habis.
Hihihi..dah lah bersambung mau berbulan2 baru ada entri baru.

kembara destinasi said...
This comment has been removed by the author.