KEMBARA DESTINASI

SUKA MENGEMBARA & JALAN-JALAN CARI MAKAN

Tuesday 1 May 2012


TRIP MEDAN-LAKE TOBA-BERASTAGI 2009

Flight ke Medan..Family trip utk tahun ni selama 3H2M.Bermula dari Medan-Lake Toba-Pulau Samosir-Berastagi-Medan.Aku bersama suami dan keluarga abangku.
Datang jalan2 ke Indonesia mesti suka pasal makan.Korang tau tak sebenarnya kami bukan makan bersila tetapi kaki berjungtai kat bawah meja.Bawah meja tu sebenarnya berlubang.Ok la idea ni,jadi tak de la masalah lenguh dan kebas2 kaki...
Uhhh...Teringat lai betapa nikmatnya makan di sini.
Jom tenangkan fikiran dengan melihat gambar2 pemandangan di sepanjang jalan di Medan-Lake Toba.

Muka penat...Jauh gak perjalanan dari Medan ke Lake Toba.Mau 3 jam gak.Jalan dah la tak elok sgt.Sakit badan aku sepanjang naik bas.
Pusing Tasik Toba ngan bot.Life jacket punyalah buruk.Tapi tak pe la asalkan ada ciri2 keselamatan.Tasik ni betul2 menghadap hotel yang aku menginap.Terjun dari tingkap terus masuk dalam tasik.hehehe....
View dari bot.Lake Toba ni sesiapa yang suka akan pemandangan yang tenang,sejuk ngan pokok2 bolehla dtg ke sini.
Nama hotel selama menginap di Lake Toba.Ok gak hotel ni tak de la buruk.aku bagi 3 star.

Waktu pagi,kami ronda2 cari breakfast.Masih sejuk sebab tu aku pakai jaket lai.
View dari atas hotel..
Trip ke Pulau Samosir.Tempat perkampungan kaum Batak.Pada mulanya takut gak dengar Batak!Ye la aku pernah citer kaum ni suka makan daging orang..eiii.
Ada free show kat atas bot ni.Perjalanan dalam 1 jam kot ke Pulau Samosir.Agak2 aku laa.Lagu yang sedang dinyanyikan oleh adik2 ni ialah Cari Jodoh dari Wali Band.Ketika ini lagu tu sedang terhangat di Malaysia.Merdu suara adik2 ni..

Amboi cantik spek anak sedaraku tu.Angin menghembus2 ketika ini.Nyamannya....
Dah sampai...Tertanya-tanya apa la yang spesial kat sini.
Suamiku jadi mangsa model pancung kepala.Tak takut lak dia.Dah le batu tu memang tempat Batak pancung kepala orang.Kalu aku la mau tak boleh tidur mlm.Asyik mengigau saje.
Begini caranya pancung.Macam tu la kata2 yg dipetik dari Tour Guide kami.Dia ketawa sakan,suami aku gak berpeluh..
Tengok2 baju yang dijual di situ.Tapi tak belipun coz tak berapa berkenan.Aku beli gitar yang diperbuat daripada kayu saje.Lepas tu baru teringat takut2 gak dia baca apa2 mantera kat kayu tu.Kes naya aku nanti.
Tgh dengar penerangan tentang cara pengebumian kaum Batak/Tomok.Tomok tu cam nama penyanyika. Agaknya dia pun asal dari kaum ni agaknya.Perasaan tak kami pakai kain selendang atas bahu.Itu adalah adat mereka kalu kita nak masuk kws perkuburan.Ni semua KUBUR!Beraninya aku!!!
Ketika nak balik ke Lake Toba lak.Ok la buat pengalaman tengok cara kaum Batak hidup di Pulau Samosir.
Layan gambar2 pemandangan yang cantik bangat.Kalu aku guna kamera canggih lai cantik mutu gambar aku kan.Nanti nak beli gak kamera canggih niii










Singgah minum air teh halia dan goreng pisang.Dah lupa org sana panggil apa utuk air teh halia.Bandrek kot...Kedai ni kat tepi jalan nak ke Berastagi.Perjalanan 3 jam rasanya dengan jln bengkang-bengkok.Kalu kat negara kita kira macam jalan ke Cameron Highland la.

Sejuk dan nyaman sekali udara di tempat ini.Lagi sejuk dari Cameron Highland.Tu yang ambik gambo rapat semacam jer ngan cik abang aku.


Cewah....Cewah..

No comments: